KONSEP
ISLAM

Penulis:
Muh. Alifuddin
Pengabdian
yang mutlak kepada Allah Yang Maha Esa itu dalam merupakan bahagian yang
pertama daripada rukun Islam yang utama; dibuktikan dengan syahadah LA ILAAHA ILLALLAH; manakala menatang-terima
kaifiah dan cara melakukan pengabdian itu daripada Rasulullah SAW adalah
merupakan bagian yang kedua daripada rukun utama itu, yang dibuktikan dengan syahadah
MUHAMMADUR RASULULLAH, sebagaimana
yang kita uraikan di bawah tajuk "LA
ILAAHA ILLALLAH ialah panduan hidup. "Pengabdian yang mutlak kepada
Allah Yang Maha Esa itu dalam bentuk mempertuhankan Allah saja dalam segi
akidah, ibadah dan syariat. Yang demikian maka setiap orang Islam tidak boleh
beriktikad bahawa sifat ketuhanan (uluhiyah) itu ada pada yang lain daripada
Allah SWT, dan dia tidak boleh beriktikad bahawa ibadat itu perlu dilakukan
kepada sesiapa pun dari kalangan makhlukNya; seperti juga dia tidak boleh
percaya bahawa kekuasaan memerintah dan membuat undang-undang itu adalah kepunyaan
seorang yang lain daripada Allah.
Kita
telah terangkan mengenai arti dan maksud pengabdian dan kepercayaan,
undang-undang dan kekuasaan, maka di dalam uraian ini kita akan kupas pula soal
arti dan maksud "kekuasaan memerintah" dan hubungannya dengan soal
kebudayaan. Sesungguhnya arti dan maksud "kekuasaan memerintah" di
dalam konsep Islam tidaklah hanya terbatas di dalam bidang menerima
undang-undang dan syariat daripada Allah saja, dan kerelaan menerima hukumNya
berdasarkan undang-undang dan syariat itu saja, juga melaksanakan hukum dan
undang-undang serta keputusan dengan berasas dan berpandu kepada-Nya saja;
sebab maksud "syariat" di dalam Islam itu tidaklah terbatas di dalam
lingkungan undang-undang saja, juga tidak hanya di didalam dasar dan sistem pemerintahan
saja; bahkan pengertian sesempit ini tidak dapat mencakup konsep
"syariat" mengikut kehendak Islam.
Sebenarnya
"Syariat Allah" itu meliputi segala sesuatu yang telah diatur oleh
Allah untuk mengurus hidup umat manusia. Ini merangkumi dasar iktikad, dasar
pemerintahan, dasar mengenai diri pribadi atau individu, dan juga dasar kebudayaan
merangkumi persoalan iktikad dan konsep; ia merangkumi soal hakikat ketuhanan,
hakikat alam seluruhnya, baik yang ghaib maupun yang nyata, dan hakikat hidup,
baik yang ghaib maupun yang nyata, juga hakikat manusia itu sendiri, dan
hakikat pertalian segalanya itu dengan manusia.
Ia
merangkumi juga soal bentuk politik, sosial dan ekonomi dan dasar-dasar bagi
semuanya itu; bagi membolehkan "ubudiah kamilah" itu menjelma di dalamnya;
supaya terlaksanalah "pengabdian yang jitu" kepada Yang Maha Esa. Ia
menjelma di dalam undang-undang yang mengatur realitas hidup manusia, yaitu
yang biasa disebut dan dinamakan "syariat" atau
"undang-undang" mengikut pengertian yang sempit dan tidak. merangkumi
maksud yang sebenar. la juga menjelma di dalam pokok-pokok ajaran mengenai
moral dan tata susila, juga di dalam nilai-nilai yang mempengaruhi masyarakat,
yang menjadi pegangan umat manusia dan menjadi ukuran bagi semua kejadian di
dalam hidup bermasyarakat.
Seterusnya
ia menjelma di dalam segenap aspek "kebudayaan" dan kegiatan pikiran,
juga di dalam kegiatan seni. Adalah menjadi anggapan umum bahwa soal
perundangan saja yang mesti bersumber daripada Allah SWT tetapi sebenarnya
bukanlah soal perundangan itu saja yang mesti bersumber daripada Allah, bahkan seluruh
aspek, termasuk ekonomi, susila, kebudayaan juga mesti bersumber daripada Allah
SWT. Kita percaya bahwa uraian penulis di atas tentang "kekuasaan memerintah"
yang mengandungi masalah kekuasaan melaksanakan pemerintahan, perundangan Dan
sebagainya, sudah cukup jelas dan dipahami oleh para pembaca. Tetapi masalah
kaedah-kaedah moral dan tata susila, mengenai nilai-nilai yang mempengaruhi
masyarakat, mungkin belum dipahami sepenuhnya; kerana nilai-nilai dan
kaedah-kaedah moral yang mempengaruhi masyarakat dimana masyarakat pun adalah
mempunyai hubungan secara langsung dengan kepercayaan hidup dan iktikad yang
mempengaruhi masyarakat itu sendiri.
Boleh
jadi ganjil rasanya - masalah kepada pakar-pakar penyelidik hal Islam sendiri
pun soal mempertahankan kegiatan berfikir dan kegiatan kesenian kepada konsep
Islam dan kepada sumber yang berasaskan ketuhanan. Mengenai kegiatan kesenian,
telah pun diterbitkan sebuah buku yang lengkap (karangan Prof. Mohammad Qutub,
bernama "Minhah Alfan Al-Islam" atau "kurikulum kesenian
Islam") yang mengupas persoalan itu dengan memakai konsep bahwa kegiatan
kesenian seluruhnya adalah pengolahan secara insan mengenai konsep dan tindak
balasnya manusia itu sendiri, dan mengenai konsep wujud dan hidup, yang
menjelma di dalam jiwa manusia. Ini semua dapat mencetuskan konsep Islam yang
meliputi seluruh aspek kejadian, jiwa dan hidup, dan hubungannya dengan Tuhan
Pencipta seluruh alam ini, Pencipta jiwa dan kehidupan dan meliputi juga konsep
mengenai hakikat manusia, mengenai tempat dan posisinya di dalam alam ini,
mengenai tujuan hidupnya, mengenai tugas dan kewajibannya dan mengenai
nilai-nilai hidupnya. Semuanya ini tercantum di dalam lingkungan konsep Islam,
yang bukan hanya berupa konsep secara mutlak saja, malah ia adalah konsep yang
berbentuk akidah yang dinamis juga cetusan pikiran yang menguasai tubuh dan
urat saraf manusia.
Masalah
perlunya dirujukkan kegiatan pikiran manusia kepada konsep Islam, bagi
melaksanakan pengabdian seluruhnya kepada Allah, perlulah kita beri penjelasan,
karena masalah ini merupakan suatu masalah yang asing dan ganjil di kalangan
para pembaca di zaman ini, masalah di kalangan orang-orang Islam sendiri. Sesungguhnya
orang Islam tidak boleh sekali-kali mencedok dan menerima masalah yang khusus
mengenai akidah dan konsep umum terhadap wujud ini, atau yang khusus mengenai
ibadat, mengenai keperibadian dan perjalanan hidup, mengenai nilai-nilai dan
dasar-dasar sistem politik, sosial, ekonomi, atau mengenai kegiatan manusia dan
sejarah kemanusiaan daripada sumber yang mana pun yang asing daripada sumber
Ilahi. Seseorang muslim tidak boleh belajar semuanya ini melainkan melalui
seorang muslim yang dipercayai keteguhan iman dan taqwanya yang menghayati
Islam dalam segenap aspek hidupnya.
Sebaliknya
setiap orang muslim itu boleh mencedok dan belajar ilmu-ilmu yang berkaitan
dengan sains, seperti kimia, biologi, falak, perubatan dan pertukangan,
pertanian dan kaedah-kaedah pentadbiran (dari segi seni tadbir saja), soal
peperangan dan cabang-cabang ilmunya, seperti tektik dan teknik dan sebagainya,
yaitu ilmu yang sejenis dengan yang disebutkan ini, dia boleh mencedok dan
belajar ilmu-ilmu itu sama ada dari seorang muslim atau pun dari orang bukan
muslim walaupun pada asalnya lagi telah ditetapkan, bahawa bila saja masyarakat
Islam itu didirikan, maka telah disuruh dan diarahkan supaya masyarakat itu
berusaha seboleh-bolehnya memenuhi semua keperluan dalam semua bidang itu, yang
wajib sebagian anggota masyarakat ini mempelajari dan mendalami seluk beluk
segenap ilmu itu, dan berdosalah seluruh anggota masyarakat sekiranya terdapat
sebarang kekosongan. Andainya keperluan-keperluan itu telah dipenuhi pun dan
masyarakat Islam sudah punya segala kelengkapannya, seorang Islam itu masih
dibolehkan belajar ilmu pengetahuan yang bersifat sains itu daripada muslim
atau bukan muslim, dan juga boleh menggunakan tenaga muslim atau tenaga bukan
muslim, menggaji orang Islam atau orang bukan Islam, kerana sebenarnya hal itu
termasuk di dalam urusan yang disebut oleh Rasulullah SAW: "Kamu lebih mengerti tentang urusan keduniaanmu" sebab
soal ini tidak ada sangkut pautnya dengan pembentukan konsep manusia muslim,
tiada kena mengena dengan masalah hidup, dengan masalah alam dan manusia,
mengenai matlamat hidup manusia dan juga mengenai hakikat tugas manusia di
dunia ini dan mengenai hubungan manusia dengan alam semesta dan juga mengenai
hubungannya dengan Tuhan Seru Sekalian alam. Ia juga tidak kena mengena dengan
undang-undang, peraturan dan realitas hidup manusia, baik secara individu atau
pun secara berkelompok dengan demikian tiada ancaman gelincir akidah dan tiada
ancaman kembali murtad meninggalkan akidah Islam yang telah dianutinya.
Adapun
masalah yang berkaitan dengan pengertian segenap aktivitas manusia, sama ada
secara individu atau bermasyarakat, yaitu perkara-perkara yang berkaitan dengan
pandangan kepada diri manusia itu sendiri, dan kepada "aktivitas perkembangan
sejarah manusia" dan juga masalah bagaimana mulanya kehidupan ini,
bagaimana mulanya alam ini terjadi, bagaimana mulanya manusia ini dijadikan,
dari segi metafisik, maka persoalannya adalah sama dengan persoalan masalah
yang mengenai undang-undang, mengenai sumber kekuasaan yang mengatur seluruh
kehidupan, kerana ia langsung mengenai akidah dan konsep, maka tidak bolehlah
seorang Islam itu mencedok atau mempelajarinya melainkan melalui seorang muslim
yang dipercayai keteguhan iman dan taqwanya dan juga diyakini dia menerima secara
langsung daripada Allah SWT, yaitu Rasulullah SAW dan dia mengetahui pula
bahawa itu adalah salah satu logika ubudiah kepada Allah Yang Maha Esa ataupun
logika syahadah LA ILAAHA ILLALLAH dan MUHAMMADURRASULULLAH.
Seorang
muslim itu kadang-kadang ada juga yang mempelalari kesan-kesan aktivitas
jahiliyah, bukan dengan tujuan supaya ia mempengaruhi konsep hidup dan pengetahuannya
di dalam semua urusan itu, cuma untuk diketahui sejauh manakah jahiliyah itu
telah menyeleweng dan mengetahui pula bagaimana dia dapat memperbetulkannya
dengan jalan membawanya kembali kepada asasnya yang sebenar mengikut konsep dan
hakikat akidah Islam. Sesungguhnya haluan seluruh "falsafah", dan
haluan seluruh "pentafsiran sejarah manusia," serta haluan seluruh
"ilmu jiwa," selain daripada beberapa detail tertentu, begitu juga
haluan seluruh "perbandingan agama" dan seluruh "pandangan dan
isme-isme kemasyarakatan," kecuali hasil yang berdasarkan research dan
statistic, di dalam pikiran ala jahiliyah, baik dulu maupun sekarang, adalah
terpengaruh secara langsung dan konsep jahiliyah yang hampir seluruhnya
bertentangan dengan konsep agama, terutama dengan konsep Islam.
Perkembangan
pikiran di dalam bentuk ilmu seperti ini tidak serupa dengan perkembangan pikiran
di dalam bentuk ilmu yang bercorak sains semata-mata, seperti ilmu kimia,
biologi, falak, fisika dan ilmu perubatan serta ilmu-ilmu lain yang sama dengannya,
selama ia masih tertakluk kepada hasil kajian yang praktikal dan berdasarkan
perangkaan yang betul, tanpa melampaui sempadan tugasnya dari coba membuat
tafsiran secara falsafah dalam bentuk yang bagaimana sekalipun, seperti yang
dilakukan oleh teori DARWINISME yang bertopengkan alasan kajian praktikal dalam
membuat suatu kesimpulan di bidang ilmu hayat - sedangkan alasan yang dikemukakannya
itu tidak lain dari alasan yang bersumber dari hawa nafsu saja dengan
mengemukakan kesimpulan kononnya tidak perlu diberi perhatian kepada wujudnya
suatu tenaga ghaib di luar alam nyata dalam membuat tafsiran terhadap pertumbuhan
dan perkembangan kehidupan ini.
Sebenarnya
setiap Muslim itu mempunyai cukup bahan yang bersumber dari penjelasan Tuhannya
mengenai semua masalah itu, bahan yang menyebabkan segala usaha dan kajian
manusia sejak berabad-abad lamanya menjadi kerdil dan tidak bernilai bila
dibandingkan dengan penjelasan Ilahi tadi. Sesungguhnya kisah tentang
"kebudayaan untuk seluruh umat manusia" yang tidak mengenal batas
negeri, bangsa dan agama adalah suatu kisah yang tepat bila ia dikaitkan dengan
soal ilmu pengetahuan sains dan dengan hasil penyelidikan yang berdasarkan
fakta dan statistik, tanpa memasuki ruangan tafsiran secara falsafah dan metafisik
kepada hasil ilmu seluruhnya, tidak juga kepada tafsiran secara falsafah mengenai
diri manusia, mengenai aktivitas dan sejarahnya, juga mengenai soal seni sastera
dan soal-soal yang mengenai perasaan. Para pembaca harus faham bahwa cerita itu
sebenarnya adalah suatu jebak yang dipasang oleh faham Yahudi antara bangsa,
yang begitu berminat hendak menghapuskan sekatan itu, terutama sekatan di dalam
soal-soal yang mengenai akidah, dengan tujuan meresapkan pengaruh Yahudi menembus
setiap ruang kehidupan di dunia ini, membawa ajaran syaitan dan iblis, dalam
bentuk sistem ekonomi berdasarkan riba, pemerasan dan penghisapan darah, yang
akan membawa akibat bahawa seluruh hasil tenaga kerja umat manusia di dunia ini
akan berpusat di dalam tangan orang-orang Yahudi dan seluruh urusan dan sistem
ekonomi dunia tergenggam dalam tangan segelintir jutawan Yahudi penghisap darah.
Di
luar daripada persoalan ilmu sains yang berdasarkan praktikal dan statistic yang
pasti (dikenal juga dengan nama "ilmu pasti") yang dibolehkan oleh
Islam setiap muslim itu mencedok dan menimbanya daripada mana-mana sumber pun,
sama ada sumber seorang muslim yang salih dan taqwa atau seorang muslim yang
kurang salih dan taqwa, pun juga dari seorang bukan muslim, dan Islam
mengiktiraf ilmu itu sebagai milik seluruh umat manusia, sebagai alat memanfaatkan
kemajuan alam maka Islam hanya mengenal dua saja bentuk kebudayaan dan ilmu
pengetahuan, yaitu:
Pertama : Kebudayaan/ilmu
pengetahuan Islam: yaitu ilmu yang bersumber daripada asas dan konsep Islam.
Ilmu pengetahuan Islam meliputi segenap aktivitas pikiran dan realitas hidup
manusia, yang mempunyai kaedah dan dasar tersendiri bagi menjamin berkembangnya
aktivitas itu selama-lamanya.
Kedua: Kebudayaan/ilmu pengetahuan
jahiliyah, yaitu kebudayaan yang mempertahankan pikiran manusia sebagai ganti
Tuhan. Perlu benar kita ketahui dan sadari bahwa dasar praktikal dan statistik
yang menjadi dasar kemajuan dan perkembangan industri di Eropah sekarang ini
pada asalnya tidaklah lahir dan tumbuh di Eropa, tetapi sebenarnya ia telah
lahir, tumbuh dan berkembang dengan pesatnya di Universitas-universitas dan
Pusat-pusat Pengajian Tinggi Islam di Sepanyol dan negara-negara Islam di
sebelah timur, ia lahir dan berkembang dengan berasaskan pandangan Islam
terhadap alam tetapi kemudiannya ilmu pengetahuan itu telah berpindah atau
dipindahkan pangkalannya ke Eropah untuk terus diasuh dan dihidup suburkan di
sana, sedangkan dunia Islam sendiri dasar itu, yakni dasar praktikal dan
statistik, telah menjadi kabur dan pudar, akibat dibiarkan begitu saja dan juga
akibat daripada terpisah jauhnya pengaruh konsep di kalangan umat manusia,
sedikit demi sedikit, disebabkan beberapa faktor utama, di antaranya ialah
serangan daripada pihak golongan Kristian dan Yahudi. Di samping itu pihak
Eropa sendiri pun telah memutuskan perhubungan antara dasar yang ditimba dahulu
dengan asas-asas konsep Islam dan terus memisahkannya dari sebarang
perhubungannya dengan Tuhan, yaitu ketika umat Eropa bangkit menentang
kekuasaan gereja yang telah begitu lama menindas umat manusia dengan
berselindungkan nama Tuhan! Demikianlah nasibnya seluruh hasil pikiran Eropa;
sama senasib dengan seluruh hasil pikiran jahiliyah di sepanjang zaman dan di
setiap tempat. Ia menjadi suatu benda yang asing dan aneh, yang berlainan sama
sekali dengan seluruh dasar konsep Islam, dan dengan sendirinya bertentangan
dengan Islam. Oleh kerana itu wajiblah setiap manusia muslim kembali kepada
dasar pandangan Islam saja dan jangan menimba dasar itu daripada sumber-sumber
yang lain daripada sumber ketuhanan yang menjadi sumber dasar Islam. Dia mesti menerima
dasar itu daripada seorang muslim yang dipercayai iman dan taqwanya.
Sesungguhnya
Islam tidak mengiktiraf cerita pemisahan di antara "ilmu" dengan
"orang berilmu" di dalam segenap ilmu yang berkaitan dengan akidah yang
mempengaruhi pandangan manusia terhadap wujud, hidup dan aktivitas umat
manusia, terhadap realitas dari terhadap nilai-nilai moral, adat istiadat dan seluruh
masalah yang berkaitan dengan diri manusia itu sendiri dan dengan aktivitasnya.
Islam membenarkan seseorang muslim belajar daripada seorang yang bukan muslim,
atau dari seorang muslim yang kurang taqwanya di dalam ilmu-ilmu yang berkenaan
dengan sains, seperti telah dihuraikan tadi, ini boleh dilakukannya jika tiada
atau sukar didapati seorang muslim yang taqwa, seperti yang lumrah terjadi
sekarang akibat jauhnya orang Islam dari agama mereka, dari program agama
mereka dan dari konsep Islam, kebenaran belajar ilmu pengetahuan seperti ini
adalah bertujuan supaya dia dapat melaksanakan tugasnya menjalankan khilafah di
bumi. Tetapi Islam tidak membenarkan si muslim itu menerima masalah yang
mengenai dasar akidah dan pikiran, mengenai tafsir Al-Quran dan Hadis
Rasulullah serta sejarah hidup Rasulullah, program dan falsafah sejarah, aliran
pikiran masyarakatnya, dasar-dasar pemerintahannya, dasar-dasar siasah dan
politiknya, serta sumber kesenian dan kebudayaannya.
Islam
tidak membenarkan si muslim menimba dan menerima ilmu yang berkenaan daripada
sumber yang bukan Islam dan malah daripada sumber Islam yang tidak diyakini
tentang iman dan taqwanya. Sebenarnya penulis sendiri pun adalah termasuk salah
seorang dengan ilmu dan kajian filsafat yunani dan barat dalam alam pembacaan. Pembacaannya
yang utama ialah mengenai pengetahuan-pengetahuan "kemanusiaan" yang
memang menjadi hobinya, tetapi akhirnya penulis kembali ke pangkuan sumber
akidah dan konsepnya sendiri. Di sini didapatinya bahwa pembacaannya selama ini
terlalu kecil dan kerdil berbanding dengan perbendaharaan dari sumber akidahnya
yang begitu penuh dan padat. Penulis sendiri sadar bahwa tiada jalan lain lagi kecuali
menerima saja realita yang telah dilaluinya dan tidak menyesali umurnya selama ini
yang telah dihabiskan untuk menguasai ilmu sain dan filsafat barat; kerana dia
dapat mengenal jahiliyah itu dengan sebenarnya, dapat mengenali kepalsuannya,
kelemahannya, kementahannya dan sikap angkuhnya yang selalu membikinnya
bertindak seolah-olah kucing berlagak harimau. Dia mengetahui dengan jelas dan
nyata bahwa seorang muslim tidak mungkin menemui titik pertemuaan di antara
sumber-sumber Islam dengan sumber-sumber jahiliyah.
Walau
bagaimanapun, keterangan ini bukanlah hanya sekadar pendapat peribadi. Masalah
ini terlalu besar untuk diberi fatwa secara perseorangan saja. Akan terlalu
berat padanya di dalam neraca Tuhan seandainya seseorang itu berlagak sesuka
hatinya dengan hanya memakai pendapat sendiri saja. Perintah Allah dan panduan
Rasul-Nyalah yang jadi pedoman dan kata pemutus. Kita mesti kembali kepada
Allah dan Rasul, seperti mana orang-orang sebelum kita telah kembali kepada
Allah dan Rasul-Nya dalam hal-hal yang dipertikaikan mereka. Allah telah
membongkar hakikat matlamat terakhir orang-orang Yahudi dan Kristian terhadap
orang-orang Islam melalui firman ini: “Sebahagian besar Ahli Kitab
menginginkan agar mereka dapat mengembalikan kamu kepada kekafiran setelah kamu
beriman, kerana dengki yang (timbul) dari diri mereka sendiri, setefah nyafa
bagi mereka kebenaran. Maka maafkanlah dan biarkanlah mereka, sampai Allah
mendatangkan perintah-Nya. Sesungguhnya Allah kuasa di atas segala sesuatu.” (Al-Baqarah:
109)
Dan:
“Orang-orang
Yahudi dan Nasrani tidak akan senang kepada kamu hingga kamu mengikuti agama
mereka. Katakanlah: "Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang
sebenarnya)."Dan sesungguhnya jika kamu mengikuti kemahuan mereka setelah
pengetahuan datang kepadamu, maka Allah tidak lagi menjadi pelindung dan
penolong bagimu.” (Al-Baqarah: 120)
Dan
firman-Nya: Hai orang-orang yang beriman! Jika kamu mengikut sebahagian dari
orang-orang yang diberi Al-Kitab, niscaya mereka akan mengembalikan kamu
menjadi orang kafir sesudah kamu beriman. (Ali-Imran: 100)
Serta
di jelaskan dalam hadis Nabi Muhammad saw yakni “Rasulullah SAW telah bersabda, mengikut Al-hafiz Abu Ya'la dari Hammad,
dari Asy-Sya'abi dari Jabir r.a. (radhial lahu 'anhum): "Jangan
sekali-kali kamu bertanyakan sesuatu masalah pun kepada orang-orang kafir Ahli
Kitab, sesungguhnya mereka tidak akan dapat memberi petunjuk kepada kamu sebab mereka
sendiri pun telah sesat. Kalau kamu buat juga demikian maka kamu akan berhadapan
dengan dua kemungkinan: iaitu sama ada kamu ikut membenarkan yang batil, atau
pun kamu mendustakan yang hak; dan sesungguhnya, demi Allah, seandainya Musa
itu masih hidup bersama kamu sekalian, tidak halal baginya melainkan selain
daripada mengikut aku."
Setelah
diketahui secara jelas mengenai matlamat orang-orang Yahudi dan Kristian
terhadap umat Islam, berdasarkan keterangan Al-Quran sendiri, maka adalah suatu
kebodohan, kedunguan dan ketololan untuk menganggap, walau sekejap pun, bahawa
mereka, ahli kitab itu (Yahudi dan Kristian) ketika membuat penyelidikan
mengenai sesuatu masalah yang berkaitan dengan akidah dan sejarah Islam itu,
mereka berada di dalam keadaan berniat baik, suci hati dan ikhlas. Begitu juga
halnya bila mereka membuat kajian dari penyelidikan mengenai sistem masyarakat Islam,
sistem politik dan ekonominya. Kalau masih ada juga di antara kita orang yang
berbaik sangka terhadap mereka, maka bacalah firman Allah itu, tepuk dada dan
tanya iman.
Ketegasan
yang Allah SWT berikan: "Katakanlah."
"Sesungguhnya petunjuk Allah itulah petunjuk (yang sebenarnya)"
adalah merupakan garis pemisah bagi seorang muslim mengenai masalah yang
penting ini. Allah membuat penegasan dengan menggunakan bentuk "QASR"
(dari segi ilmu sastra Arab, penggunaan "qasr" (inna) memberi arti
bahwa penumpuan hidayah adalah kepada Allah saja).
Demikian
juga perintah yang tegas telah dikenakan ke atas orang Islam untuk menentang
orang-orang yang tidak mau ingat kepada Allah dan menumpukan perhatiannya kepada
masalah kehidupan dunia saja, ditegaskan bahwa orang yang berbuat demikian
tidak mengerti suatu apa pun selain dari sangkaan dan ramalan saja, sedangkan
seorang muslim itu dilarang keras mengikut dan mempercayai sangkaan dan ramalan
saja, kerana manusia tidak mengetahui selain daripada urusan kulit luar dunia saja
dan tidak mengetahui hakikat yang sebenarnya. Allah SWT berfirman yang artinya:
“Maka berpalinglah (hai Muhammad) dari orang yang berpaling dari
peringatan Kami dan tidak mengingini kecuali kehidupan duniawi. ltulah sejauh-jauh
pengetahuan mereka. Sesungguhnya Tuhanmu, Dialah yang paling mengetahui siapa
yang tersesat dari jalan-Nya dan Dialah Yang paling mengetahui siapa yang
mendapat petunjuk.” (An Najm: 29-30) Allah juga berfirman yang artinya: “Mereka
hanya mengetahui yang lahir (saja) dari kehidupan dunia, sedang mereka tentang (kehidupan)
akhirat adalah lalai.” (Ar
Rum: 7)
Orang
yang lupa menyebut dan mengingati Allah dan tidak menginginkan sesuatu yang
lain daripada kehidupan di dunia ini saja adalah merupakan contoh dari
kehidupan sebagian besar "orang terpelajar", kaum intelektual, cerdik
cendakiawan zaman sekarang. Mereka tidak tahu dan tidak ingin tahu, selain dari
masalah-masalah lahiriah yang terpampang di hadapan mata kasar mereka saja.
Yang dapat mereka percayai ialah fakta-fakta dan realitas yang lahir saja. Mereka
tidak mau percaya bila diterangkan mengenai tafsiran umum terhadap kehidupan
dan jiwa, dan juga bila dibincangkan masalah konsep dan akidah, mereka akan
tutup telinga dan menganggap remeh. Ilmu daripada orang alim dan cerdik pandai
sebegini bukanlah termasuk ilmu yang dipuji oleh Allah SWT di dalam firmanNya: "katakanlah:
Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan orang-orang yang tidak
mengetahui?" seperti
yang dipahamkan oleh orang-orang yang dangkal pengertiannya mengenai tujuan
ayat ini, lalu diambilnya ayat ini menjadi hujah untuk mereka. Sebenarnya
pertanyaan Allah SWT di dalam ayat tadi telah terjawab dengan ayat sebelumnya: yakni “Apakah
kamu orang musyrik yang beruntung ataukah orang yang beribadat di waktu malam
dengan sujud dan berdiri, sedang dia takut akan (azab) akhirat dan mengharapkan
rahmat Tuhannya? Katakanlah: ‘Adakah sama orang-orang yang mengetahui dengan
orang-orang yang tidak mengetahui?’ Sesungguhnya orang yang berakallah orang
yang menerima pelajaran."(Az
Zumar: 9)
Orang
yang bangun beribadat di tengah malam, hamba Allah yang patuh, yang sanggup
menumpukan segenap perhatian dan mengarah tenaga, menyerahkan jiwa raga, di
tengah malam buta, orang yang sanggup mencampak selimut di tengah kesejukan
malam, sanggup membuka mata di tengah bunyi dengkur, untuk menengadah ke
langit, mohon setitik air rahmat dan pengampunan dari Tuhannya, sambil
berlinang air matanya mengenang bahaya azab hari akhirat, suaranya mendayu-dayu
mengharapkan rahmat Ilahi, orang berilmu yang mempunyai sifat seperti inilah
sebenarnya orang berilmu dan orang terpelajar. Ilmu yang dimaksudkan oleh ayat
ini ialah ilmu yang boleh memandu ke jalan Allah, kepada berbakti dan bertaqwa
bukan ilmu yang merosakkan fitrah dan mengingkari Tuhan!
Memang
benar bahawa ilmu itu tidak terbatas di dalam lingkungan ilmu akidah dan kewajiban
beragama serta hukum-hukum dan peraturan saja, sebab ilmu itu meliputi seluruh
persoalan. Ia bersangkutan juga dengan soal peraturan dan undang-undang menggunakan
alam dan memanfaatkan kekayaan alam dalam melaksanakan tugas sebagai khalifah
Allah di bumi ini. Ilmu seperti itu sama perluny dengan ilmu yang mengenai
akidah dan konsep hidup. Tetapi ilmu yang tidak mempunyai hubungan dengan asas
iman dan akidah bukanlah ilmu yang dipuji oleh Allah SWT, ilmu seperti itu akan
membikin manusia menjadi sesat, seperti si buta kehilangan tongkat dan seperti
layang-layang putus tali.
Sebenarnya
hubungan terlalu erat antara konsep iman dengan ilmu-ilmu yang bercorak sains
itu, seperti ilmu falak, fisika, biologi dan sebagainya semuanya boleh memandu
kepada mengenali Allah, selama tidak diselewengkan oleh hawa nafsu dengan
tujuan untuk tambah menjauhkan umat manusia daripada Tuhannya seperti yang
berlaku dalam dasar kemajuan ilmu pengetahuan di Eropah, akibat latar belakang
pertarungan antara ilmu pengetahuan dengan pihak penguasa gereja. Pertarungan
itu telah meninggalkan kesan yang sangat mendalam di alam pikiran Eropah.
Sisa-sisa dari pertarungan beracun itu menerbitkan kesan yang malang terhadap
konsep beragama secara keseluruhannya, bukan hanya sekedar terhadap konsep
kegerejaan dan terhadap fungsi gereja itu sendiri.
Oleh
kerana telah terbukti bahawa konsep pikiran Barat di bidang ilmu pengetahuan
itu ditegakkan di atas asas sisa-sisa yang beracun tadi, di atas asas pemisahan
sepenuhnya dari nilai-nilai agama, maka hasil dari pikiran Barat itu ialah permusuhan dan prajudis yang
tidak putus-putus terhadap konsep Islam, dan dalam banyak hal ia sengaja hendak
melumpuhkan konsep Islam.
Dengan
demikian maka adalah suatu kealpaan dan kebodohan yang menggelikan hati
kalaulah konsep pikiran Barat itu hendak dipakai untuk kita, umat Islam, di
dalam membuat kajian tentang masalah-masalah Islam. Peningkatan kewaspadaan
amatlah perlu, masalah di dalam masa belajar ilmu-ilmu yang bercorak sains
semata-mata pun, yang pada ketika ini kita masih terpaksa menimbanya dari
sumber Barat. Kita harus berwaspada daripada diresapi oleh sembarang unsur pahaman
falsafah Barat yang memusuhi konsep keagamaan, khususnya konsep Islam yang
murni ini. Jangan biarkan setitik nila merusakkan susu kita yang murni.
“Tulisan
ini menjadi kegalauan penulis tentang konsep konsep islam yang telah hilang dan
mengakarnya konsep barat yang telah membudaya, penulis memikirkan konsep yang
tidak islami yang telah kita terima selama ini, baik pada aspek politik,
ekonomi, budaya, pendidikan dan bahkan dalam kaidah kenegaraan dan kelompok
dengan timbulnya sikap fanatisme, subuh ini penulis meyadari setiap aktifitas
merupakan serangkaian perbaikan, akan tetapi kita tidak bisa terus menerus
mengekor pada penelitian ilmiah dan falsafah barat yang jauh dari konsep dan
nilai-nilai moral dan agama. Dengan kekosongan teori dan turunan konspe mereka
bagi sebagian intelektual profesionalis menganngap ini di sesuaikan dengan
peradaban dan kebutuhan manusia yang bersiafat temporal, bagi penulis ini
adalah sikap kemunafikan seoarang intelektual hari ini, para dosen yang tidak
paham dengan Al-qur`an semakin liar dengan konsep kebangaan mereka dari
tokoh-tokoh no islam” percayalah ini tidak akan lama, mereka akan menyadari
semua hal ini, sebagaiaman syaid muh. Qutb menerangkan tentang persoalan
kemerosotan nilai dan moral umat islam yang jauh dari agama mereka”
Bersama Istri tercinta
Kos Sederhana
Penulis
Muh. Alifuddin
Tidak ada komentar:
Posting Komentar